Onsdag morgon blev ett oönskat lärotillfälle. Jag åkte med tre katter till veterinären med frågan har en av dom struvit och vilken av den? Det är inte så lätt att vara säker om tydliga symptom fattas. För att gå säkert att veterinärbesöken lönar sig hade jag beställt också vaccinering. Misstänkte nummer ett visade sig vara skyldig (han brukar må illa varje gång han åker bil och så hände det också den här gången och han kisade ner sig – men åtminstone var det enkelt att ta urinprov). Mina svarta damer hade båda dessutom gingivit. Så vi åkte hem med amoxicillin och klorhexan (för att skölja kattens tandköttsfickor... sounds like a lot of fun...if you like pain). Ab:n hade ett eget namn, Claveseptin och innehåller också klavulansyra och det stod på förpackningsfolie över varje tablett ”För djur”. Den är en bra exempel på hur olika medcin kan ha en önskat förstaärkande effekt om dom änvänds tillsammans. Dom sålde också Vetramil, honungssalva, som man använde på avdelningen för sårvård. Primperan och recept för Triptyl har våra kattor också fått någon gång tidigare. Människans bästa vänner använder delvis samma medicinskåp...

Kattor blev vaccinerad s.c. och för en sekund undrade om jag skulle lyckas med det också. No, nu får jag öva med att krossa tablett och hantera sprut och ge medicin per os på en mindre co-operativ patient. Och till följden av bilresan fick jag även gör morgondusch med Mino. 

20150201_125550-1.jpg

Helmis åsikt om mitt skriftligt skolarbete (hon spydde på den). Nio gick ett steg längre och  till och med torkade sin rumpa med nefrologi-sammanfattningen - men det fotade jag inte.

__________

Dagens bikt: Jag försökte att göra en helt annan studierelaterade sak på sidan om praktiken och det kraschade. Prognosen var redan från början dålig men fast jag nu hann inte läsa inre medicin är jag nöjd. Jag anser att det är viktigast att försöka fast det kan gå åt skogen. Det harmar mer om man inte ens har försökt än om att misslycka. Till följd av min medveten val att slå huvudet mot väggen kommer im-tenten troligen komma tillbaka som en bumerang. 

__________

Men nu till önskat lärotillfälle! Vilket nöje det var att börja studera och plugga igen, efter 4 veckors paus! I dag tappade jag mig helt och hållet i bisaker t.ex. när jag försökte få svar på HLA (human leucosyte antigen)-vävnadstyper. Jag har varit med i stamcell-register för över 10 år och nu intresserar det mig mycket vad resultatet är.  Sannolikheten har varit liten från början och troligtvis hinner dom kasta mig ut före någon behöver mig. Det finns ju åldersgräns. Den första 

Till sist en oförväntad nyhet (åtminstone för mig) som Yle Teema just förmedlade: cashewnötters skal innehåller anacardic syra och den verkar vara effektiv mot streptococcus mutans, tuberkulos och MRSA!

På tal om resistenta mikro-organismer: enlig wikipedia är ”klavulansyra en beta-laktam strukturellt relaterad till penicilliner och innehar förmåga att inaktivera en mängd beta-laktamaser genom att blockera de aktiva ställena hos dessa enzymer. Klavulansyra är särskilt aktiv mot kliniskt viktiga plasmidmedierade betalaktamaser som ofta är ansvariga för överfört läkemedelsresistens mot penicilliner och cefalosporiner.” Katten fick för en ganska vanlig sjukdom från början en kombination av två antibiotika - en skolbok exempel hur lätt det är begynna antibiotakiresistens?