Den sista föreläsning var på fredag om blodtransfusioner. Jag fick svar på en fråga som jag länge har funderat på: om en patient får flera liter blod inom en oparation vart hamnar allt de där extrablodet? Det "passar" ju bara typ 5 liter inne i kärlen. I värsta situation vid  en allvarlig blödning som inte kan stoppas är det verkligen så, att en sjukskötare transfunderar blodpåse efter blodpåse in i venerna och en annan suger utrinnande blod från operationsställe. Föreläsningen var så grundlig att när jag provade Röda korsets ABO-blodtransfusionsskolningstest fick jag strax 17/20 poäng. Det räcker med 16 att få godkänt. Efter jag hade läst hela 76 slides fick jag full poäng och var ännu mer enthusiastisk. Fast jag har alltid tyck att blod är jätteintressant hade jag aldrig läst eller hört om att man kan transfundera blod via blodmärgen (om det inte annars lyckas) och intrauteralt kan man även ge blodtransfusion via bukhålan till fostret om navelådern inte nås. Låter så scifi att jag kan inte bli vara nåt annat än imponerad!

Vi hade läkemedlsbehandlingstent igår och när jag bläddrade genom allt material från våren träffade det mig som en blixt mig: de här är bekant och jag kan det! Jag kommer ihåg hur spänt jag var före första tillfälle för att öva ge i.m. och s.c. injektion. På torsdag övar vi kanylering och fast jag inte kan det så väntar jag riktig på det. HL beskrev att en vena känns mera elastisk jämnfört med senor eller muskler och så har jag försökt att spåra mina egna vener. Hoppas ändo att alla lysnade när hon sa, att vi borde dricka tillräcklig för då är vener bättre fyllda.

20150527_164432.jpg