Igår började praktiken och så blev ja tilldelat till avdelning 3D team 2. Jag fick se båda avdelningar, bekanta mig med guidebok och hjälpa till med att hjälpa patienter till matsal och vara med när avdelningen hade rapport. Det var trevligt att märka att tack vare anatomi- och vårdarbetekurser förstod jag redan en del. Alla var väldig trevliga och med tankarna fortfarande på sjukhushygien var jag imponerat hur alla medarbetare använde handdesinfektionmedel hela tiden. (Vad passande att just nu kommer det en programm om superbakterier på yleFEM!!!).

Idag var det dags för action. Jag fick göra engångskatetrisering, duscha en patient och hjälpa en patient att ta sina mediciner och äta. Efteråt fick jag vara med när K dokumenterade vad vi hade gjort. Systemet heter Pegasos och de kommande veckorna får jag öva med den så jag önskar att när praktiken är över förstår jag hur den funkar och kan använda den). Jag fick också se förvaringsrummet för avlidna.

I teori var jag altså bra förberedd på praktiken och antog at jag var det också mentalt, men ändå (med alla moderna utrymmen och redskap som finns) överraskade realiteten.

 

Theme song: Robin - 3D-lasit