Förra veckans fredag var den bästa labbövning någonsin! Vi fick ta EKG av varandra. När min labbpar limmade elektrodena på mina ben och innesidan av handleder kunde jag inte undvika att tankarna vandrade i riktning mot korsfästelse. Kanske var det för nära påsken... Men roligt var det och gjorde inte alls ont. Fast en del av oss kanske aldrig kommer att göra det på riktig så underlättar det massor om man har själv har fått prova och känner lite till hur mätningen konkret görs. Att lära känna en annan människans revben med fingertopp är svårt  och att lägag elektroderna på rätt plats är riktig konst. Fel palcering kan ge felaktiga resultat. Som tur är blir det lättare med övning. Vi övade också mycket annat, t.ex. lägga m-binda för postoperativa patienter och palpering av bröst på dockan (en tysk handledningsvideo från Sjukpensionskanssan AOK för palpering: https://www.youtube.com/watch?v=b6XSXhvLtBc ).  Jag hade sökt via youtube avsnitt för att förbereda mig.  Den här gången hade vi verkligen tid att öva för vi var bara en 1/4 av gruppen och inte hälften som det i normalfall är. Lindring av amputerade ben kräver viss fingergärdighet men det blev riktig bra efter sakkunnig handledning och med  hjälp av en docka (eller egentligen bara en del av docka). Så man kunde inte göra något annat än att vara nöjd.

I dag hade vi case 2, altså perioperativ vård (gallblåsans operation) av en patient med alzheimers. Jag undrar fortfarande lite hur det kunde vara så svårt att hitta lämplig information om rätt sängläge för cholecystholitis-patienter strax efter operation. Jag sökte flera timmar med diversa sökord med google och i youtube på finska, engelska, svenska och tyska och hittade mer eller mindre lyckade snutt om saker omkring. Böcker som Kliininen hoitotyö, Klinisk omvårdnad, Patologia och Kirurgia hjälpte också bara delvis. Men kanske lärde jag mig ändå tillräckligt. Youtube är en underbar källa för att lära sig om vårdåtgärder. Fast man måste alltid kolla varifrån avsnitten är, annrs hamnar få fem fel som HL varnade oss. Jag var väldig överraskat när jag sökte info om benamputattion och det kom en clip med en tysk läkare. Hans  läkarrock hängde öppen, en nyckelband kom ur fickan och han hade en massiv klocka på när han gjorde sårvård. Det var patienten själv som filmade proceduren och han verkade inte alls fundera på hygienstandarden.

På eftermiddagens föreläsning konstaterade jag att efter praktiken började har vi haft ganska lite närundervisning och mycket självstudier. Jag antar att det börjar påverka mitt svenska. Jag var ju så lycklig efter de tre första månader för mitt svenska blev bättre hela tiden. Och nu har vi bara lite över en månad kvar och så blir det paus för 3 månader. 

Fast jag för tillfälle fortfarande pluggar kirurgi och inre medicin och räknar som galen för torsdagens läkemedelsmattes examination saknar jag redan nu studierna. Lite för tidigt, måste jag medge.