I går berättade HBL (en sida) och TS (några rad) att nu för första gången i Finland fick en patient ett konstgjort hjärta! Men vilken skillnad i omfang... Jag googlade saken direkt men först i dag syntes det tydligt att Yle och Hs hade berättat om det redan för 2 dagar sen.

Nästa ord jag googlade var förstås kyborg... Efter jag hade sett Terminator 2 och hade en skadat vrist önskade jag för julklapp att få en vrist som Terminator T101 med endoskeleton av metal hade (=det stör bara lite om du hamnar i en gigantisk hydraulisk press). Men den här nyheten är mycket häftigare! Enligt wikipedia kan dock alla konstgjorda mekaniska apparater i en människa göra personen i frågan en kyborg. Kevin Warwick, som med flit har låtit operera in en microchip i sig själv redan på 90-talet och kallar sig för den första kyborgen är av en annan åsikt... 

20150422_174153.jpg

Imorse när jag gick till skolan stötte jag en gång till på någonting intressant. En tidsresare från 80-talet hade glömt sina skidor i backen. Han var till och med ganska optimistisk- eller så har vintrarna värkligen blivit kortare inom 30 års tid... Jag blev nu lite fundersam för kanske det var bara ett tecken från universum att lika smidigt kommer läkemedelsmatteproven gå...

20150423_085645.jpg

Men det var inte så svårt. 5 tydliga räkneuppgifter bara. Det tog 45 minuter att räkna och 30 minuter för att försöka kolla att jag hade inte gjort någon dum tanke- eller kommafel. För det svåra är att allt måste alltid vara 100% rätt. Annars skulle patienten få lida och det är inte acceptabel. Imorgon får vi veta hur det gick.

När jag kom hem var jag så trött att jag hade en timmes power nap. För att glida in så trevligt som möjligt i  inre medicin pluggandet i kväll valde jag att titta på "En cell-sam historia" del Hormoner. TSH och adrenalin hade identisk utseende men en var gul och den andra blå. Men fast den är närmare 30 år gammal illustrerar den ännu i dag överraskande bra kroppens funktioner.