Blir det för intimt om jag medger att jag somnade med MRSA bredvid mig? Den fanns bara  i texten men igår var det svårt att sluta läsa och lägga mig för det var så intressant. Inte skulle jag har tänkt mig det för titeln Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta är kanske inte den mest lockande som jag har stött på.  En nekrotiserande fasciit-mjukis

 

lihansyoja.jpg(http://www.coolstuff.fi/Jattimikrobit) skulle vara ännu bättre!

Nu när tenten är över är jag lite tveksam om jag tappade mig i detaljer och kanske inte förstod helheten. Men: Måste absolut få veta mer! Man har konstaterat att en av lyckans komponenter är att man lär sig hela tiden något nytt. Och jag känner mig för tillfälle jättelycklig! Den vackra vinterdagen ökar känslan ännu mer.

Och nu äntligen till egentliga orsaken för hela bloggen: Vi ska lära oss under vårterminen massor och jag försöker illustrera hur min inlärningsprocess framskrider och vad jag lär mig.

Patientcentrerad vård betonas mycket (och hela tiden så om jag inte lär mig det så ligger felet mellan dator och stol). I Vårdarbete case 1, som vi just började med, övar vi i en grupp och det har varit redan nu jätte lärorik. Först sökte vi vetenskapliga artiklar och gjorde en sammanfattning. I casen har patient problem med astma och diabetes och vi ska handleda honom inför hemfärden. När man sätter sig i en annas roll blir man tvungen att se saker av en annan synvinkel och lär sig t.o.m. om sig själv någonting. Mina tidigare (=före Novia) erfarenheter med grupparbete har ofta varit antingen lärorika eller trevliga men nästan aldrig båda på samma gång.

Diabetes 2 är en vanlig folksjukdom i Finland och kan försämra individens livskvalitet mycket. Den utvecklas genom samverkan av livsstil och arvsmassa. Egentligen är den en grupp sjukdomar som tillsammans orsakar förhöjt blodsocker. Om patienten är motiverad och förbinder sig till egenvård kan dom flesta följdsjukdomar förebyggas eller åtminstone förlindras. Det är inte enkelt att äta hälsosamt och motionera regelbundet och mycket självdiciplin krävs. Ju tidigare man gör någonting desto bättre blir prognosen och de flesta kan leva utan medicinering/med mindre medicinering. Bättre levnadsvanor ger bättre livskvalitet och man orkar mera och mår bättre. Om patientens närstående kan stöda dessa blir allt lättare. I början av omställningen käns det mesta kanske tungt och svårt och inte så trevligt (när diebetes konstateras är patienten ofta överviktig och möjligtvis har dålig kondition). Med regelbundna rutiner blir allt lättare och man ser positiva förändringar ganska snabbt. Det är viktigt att inte göra det för tungt i början. Om man gör ett steg på gången orkar man bättre att fortsätta.  Själva grundvårdhandlingar för diabetes är enkla; att mäta blodsocker (ta en bloddropp från fingertoppens sida med blodsockermätaren) och räkna insulinmängden som behövs och sticka insulin (både kort- och långverkande insulin behövs) är rätt enkelt och går snabbt för en vuxen. Fast man skulle vänja sig med hälsosamma livsvanor  och regelbundna rutiner är det inte alltid så lätta att hitta bra glukosbalans. Krävande kan vara också att medge att man är insjuknat. Det tog flera år för mig att acceptera helt att min egen kropp hade på ett sätt svikit mig (och det var en väldig liten sak, laktosintolerans) och så jag glömde det  totalt ofta. 

Astma är en annan vanlig folksjukdom bland finlandärna.  Den är en inflammationssjukdom i luftrörens slemhinnor och orsakar förträngning i luftrören. De vanligaste symtomen är hosta, pipande andningsljud, slemavsöndring och andnöd. Allvarliga allergisymtom som anafylaxi (plötslig och livshotande allergisk reaktion) kan i värsta fall förorsaka döden.   Ärfliga faktorer ligger bakom atopiska sjukdomar som astama och allergier. Rökare borde sluta röka och alla vet det, men det är inte lättare sagt än gjort. Nikotin är mycket beroendeframkallande och rökning har en social aspekt. För någon konstig anledning är det ofta så, att dom roligaste historierna och till och med en del av de viktigaste/intressantaste (social) informationsbitar får man höra på rökningsplatsen.

Diagnosen för astma ställs vanligen på typisk anamnes och spirometri eller PEF-kurva. Observera att normalvärden för PEF har ett begränsat värde eftersom detta varierar mycket mellan olika individer. Viktigast är att jämföra PEF-värden hos en patient med patientens maxvärde och normalvärden. Andningsövningar är viktiga. Det är jätteenkelt; att blåsa in i en flaska med ca. 10cm vatten med en slang ökar andningsvolymen om man gör det regelbundet. Det rekommendera att man gör 2x10 gånger flera gånger per dag.

Ibland strävar man lite emot om man är tvungen att lämna sin komfortzon. Men som HL påpekade under lektionen: varför skulle vi inte visa hur villiga vi är att lära oss mer? Vi är inga tonåringar mera och alla har själv sökt (och kommit in) inne i yrkeshögskolan. 

20150206_171326.jpg

P.S. Jag var faktisk ute i en riktig sagoskog idag. Två småtroll var med och bråkade med mig och varandra. Jag lyckades inte ta en enda bra bild av skogen. På väg hem gick solen ner och fast området är inte den vackraste så gillade jag stämningen ändå.

 

* Disclaimer: no smootrolls were harmed during the fotoshooting